Hopp til innholdet

Historisk rute i ny drakt; Gotlandsbolaget mellom Oslo og København.

Fergetrafikken mellom Oslo og København har en lang historie og har vært en viktig forbindelse mellom Norge og Danmark. Allerede på 1800-tallet krysset båter Skagerrak. Fra 1866 har fergeselskapet DFDS (Det Forenede Damskips-Selskab) trafikkert den historiske ruten.

Vi har tidligere skrevet en reiseomtale av denne ikoniske ruten. Det var derfor overraskende at DFDS valgte å selge ruten etter over 150 år. Ruten ble solgt til det svenske rederiet Gotlandsbolaget i november 2024. Når dette er sagt; Gotlandsbolaget er Sveriges eldste fergerederi. Det ble grunnlagt i 1865. Det er faktisk ett år eldre enn DFDS, som ble grunnlagt i 1866. Ruten har derfor gått fra ett historisk rederi til et annet.

Etter overtakelsen har skipene blitt malt. De har fått en rød skorstein med Gotlandsbolagets store hvitmalte G. Skroget har gått fra blått til en spennende grønnfarge som skal symbolisere fargen på havet mellom Norge og Danmark.

Men hva betyr disse endringene for passasjerene?

Vi valgte å gå ombord på skipet Pearl Nordic som tidligere het Pearl Seaways. Vi ønsket å bli bedre kjent med Gotlandsbolaget og forstå hvilke endringer som er gjort på ruten.

Slik ser danskebåten ut nå. Foto: Gotlandsbolaget

Lugarer

Alle lugarene på skipet har blitt totalrenovert og har hatt fått et lyst og moderne preg. Alle lugarene har fått installert flatskjerm TV-er med norsk, danske, svenske og internasjonale kanaler. Det har blitt ny og forbedret belysning, flere strømuttak og nye møbler. Sengene er byttet ut og har fått nye komfortable madrasser.

På vår reise bodde vi på en standard innvendig lugar. Det er denne lugar kategorien det er absolutt flest av. Det er imidlertid mulig å oppgradere til både utvendig lugar og større lugarer og suiter om en ønsker mer luksus. Lugarene som har høyere standard inkluderer også frokost og tilgang til lounge med gratis drikke og snacks under hele overfarten.

Den innvendige standardlugaren var ikke spesielt stor, men hadde fått en merkbar oppgradering og fremsto som moderne og innbydende. Luften på lugaren var svært god og det var mulig å individuelt regulere temperaturen. Belysningen var bra og det var ledige strømuttak både ved sengen og ved det lille skrivebordet. Interiøret var lyst og sengene var pent oppredd med et rent sengetøy av god kvalitet. Gulvet hadde fått et lyst gulv til gulv teppe. Etter vår mening vil det raskt bli flekkete. Hvorfor ikke ha parkett eller ett linoleumsbelegg?

Lugaren hadde også et lite skrivebord og en skrivebordsstol, samt en flatskjerm TV med et godt utvalg av TV kanaler og radiokanalaer, samt informasjon om skipets posisjon og frontkamera på skipet. Kjøleskap fantes ikke.

Standard lugaren hadde fått en real oppgradering og fremsto som lys og innbydende.
Plassen er godt utnyttet på lugaren som ikke er veldig stor.

Baderommet er knøttlite, men hadde i likhet med selve lugaren fått et ansiktsløft og fremsto som lys og moderne. Det var god belysning og spesielt løsningen med lys rundt speilet var spesielt bra. Veggene på baderommet var lyse, med unntak av dusjhjørnet som hadde fått bruke baderomsplater på veggen. Vi var imidlertid litt skuffet over å se at det gamle dusjforhenget fra DFDS fortsatt var i bruk. Hvorfor er ikke dette byttet ut med en dusjdør når en først oppgraderte badet?

Av utstyr fantes det dispensersåpe ved vasken og i dusjen, hårtørrer og rene håndklær av god kvalitet.

Renholdet og vedlikeholdet på lugaren og baderommet fremsto som svært bra og vi opplevde at søppelkassen ble tømt under landligge i København.

Baderommet er svært lite, men fungerer greit for et kort minicruise.

Fellesområder

Skipets fellesområder er stort sett konsentrert på dekk 7 og dekk 8 og har bortsett fra en oppgradering av gulv- og tepper i liten grad blitt endret siden Gotlandsbolaget tok over ruten. Buffetrestauranten, resepsjonen, kaffebaren, og tax-free butikken befinner seg fortsatt på dekk 7. À la carte restauranten Nord, pizzarestauranten Little Italy, og steakrestauranten Explorers befinner seg på dekk 8. Pianobaren, vinbaren Northern Light, og showbaren Colombus Club er også på dekk 8.

Det er godt skiltet til skipets ulike avdelinger og det oppleves som enkelt å finn frem. Det er også tydelige dekksplaner satt opp på strategiske plasser i skipet.

Renholdet og vedlikeholdet av fellesarealene fremsto som bra.

Nytt gulv og renoverte heiser er den største forskjellen i fellesarealene.
Lugar korridorene har fått duse farger.

Spisesteder

Skipet har et godt utvalg av spisesteder. De spenner fra den tradisjonelle buffet restauranten til a la carte restaurant. Det finnes også et steakhouse og pizzeria, i tillegg til en enkel kaffebar. Vi har imidlertid tidligere påpekt at vi savner en døgnåpen kafe hvor en kan få kjøpt enklere og rimeligere retter. Dette er fortsatt ikke på plass og er noe vi svært gjerne skulle ha sett at Gotlandsbolaget gjorde noe med.

Under vår reise besøkte vi Explorer Restaurant og buffetrestauranten 7 Seas.

Explorer Restaurant

Explorer Restaurant er skipets steakhouse som serverer tradisjonelle grillretter med godt tilbehør. Restauranten har et enkelt, moderne og stilfullt interiør. En åpen kjøkkenløsning hvor en kan se kokkene utfolde seg er med på å skape en uformell og avslappet stemning.

Vi ble raskt sett av en hyggelig ansatt da vi ankom restauranten og ble raskt vist til et hyggelig vindusbord som var dekket opp med kuverttallerkener, bestikk og vinglass, samt en drikkemeny. Den hyggelige ansatte presenterte raskt menyen og spurte om vi ønsket noe å drikke. Ingen av rettene på menyen ble fremhevet spesielt. Han gjorde imidlertid forsøk på å selge inn tilbehør, noe som ble opplevd som positivt.

Selve bestillingen ble fylt ut på små kort som var lagt frem på bordet, noe som fungerte svært bra.

Bestillingen blir gjort ved å fylle inn bestillingskortet på bordet.
Mat

Vi valgte å bestille henholdsvis oksetartar og snacks til forrett, samt rump steak med pommes frites, trøffelsmør og bearnaisesaus til hovedrett.

Den ansatte var raskt tilbake med drikken og satte frem en kurv med kuvertbrød og to kuvert pakker smør. Både brødet og smøret smakte greit. Ferskt hjemmebakt brød og kuverttallerkener med smør hadde vært med på å løfte opplevelsen og gjort den litt mer eksklusiv.

Forrettene ble servert etter ca. 20 minutters venting, noe som ble opplevd som innenfor i forhold til type sted. Snacks kurven som bestod av friterte løkringer, krydret kyllingvinge, grillet iberico svin og friterte risottoboller hadde en kjedelig presentasjon som minnet mye om det som blir servert hos hurtigmatkjedene. Det virket som finesse og stolthet over retten var helt fraværende. De ulike produktene smakte helt greit, men greide ikke å overbevise oss. Den medfølgende dippen virket industrielt fremstillet og greide heller ikke å løfte totalopplevelsen.

Snack kurven overbeviste oss ikke.

Vi har tidligere spist oksetartar ombord. Da har vi vært svært fornøyd både med presentasjon, smak og komposisjon. Denne gangen hadde retten en grei presentasjon, men det siste lille i form av finesse på presentasjon manglet. Tartaren smakte imidlertid godt og hadde en fin konsistens. Tilbehøret i form av jordskokk chips ga retten crispy tekstur. Syltet bøkesopp la til syrlighet, og saltet eggeplomme bidro med salt. Totalt sett sto retten til forventningene, til tross for at presentasjonen var noe rustikk.

Oksetartaren smakte utmerket, men hadde en litt rustikk presentasjon i forhold til tidligere besøk.

Det tok noe tid før tallerkenene fra forretten ble ryddet av bordet. Det tok ytterligere 25 minutter før hovedretten ble servert. Dette ble opplevd som litt for lenge i forhold til type restaurant.

Hovedretten hadde en pen presentasjon og innbydende presentasjon. Kjøttet hadde en fin grillskorpe, men var dessverre helt gjennomstekt og langt unna den medium stekte rumpsteaken vi hadde bestilt. Dette gjorde at kjøttet føltes tørt og noe seigt. Smaken på kjøttet var imidlertid svært bra. Potet båtene hadde en fin og sprø konsistens og smakte godt. Bearnaisesausen var godt balansert, hadde fin konsistens og smakte utmerket. Trøffel smøret hadde litt lite smak. Det kunne med fordel ha vært noe mer spennende. Slik det ble servert under vårt besøk ga det ingen ekstra verdi til selve måltidet.

Rumpsteaken var dessverre gjennomstekt, noe som trakk ned totalinntrykket.
Service

Den ansatte var tilstede og fulgte godt opp i løpet av måltidet. Vi ble flere ganger spurt om maten smakte og han gjorde forsøk på innsalg av sideretter. Han virket til å ha god kunnskap om menyen, men kunne i enda større grad ha kommet med innspill om de ulike rettene. Serviceringstempoet kunne med fordel ha vært noe høyere. Vi ble spurt om vi ønsket kaffe eller dessert etter måltidet, noe som ble opplevd som positivt. Vi fikk også en hyggelig hilsen da vi forlot restauranten.

7 Seas Restaurant – Middagsbuffet

7 Seas Restaurant er skipets buffetrestaurant hvor både middagsbuffet og frokostbuffet står oppdekket hver dag. Ved ankomst restauranten var det noe kø for å komme inn, men en blid og smilende ansatt tok oss raskt imot og viste oss til et bord inne i restauranten. Bordet stod imidlertid tett inntil et annet bord hvor en familie spiste og vi opplevde at det var så tett at det la begrensninger på samtalen oss imellom. Noe mer plass mellom bordene hadde absolutt vært å foretrekke.

En hyggelig ansatt tok raskt opp bestilling på drikke og informerte vennlig om at vi hadde bordet i halvannen time.

Utvalget på buffeten ble opplevd som svært bra. Det var et godt utvalg sjømat, som blåskjell, reker, tunfisk og kreps. Utvalget av salater og vegetarretter var svært bra. Det var også et godt utvalg av ulike pålegg og oster av god kvalitet. Utvalget av varme retter var også svært bra og bestod av både fisk, vegetar- og kjøttretter. Høydepunktet var en kokk som trancherte okse- og svinekjøtt.

Utvalget av desserter var også overdådig og mer enn nok til å mette de mest kresne ganer.

De ulike produktene var pent presentert og tydelig merket. Produktene hadde fine farger og virket til å være friske og av god kvalitet. Serveringsfatene ble jevnlig fylt opp slik at de ikke ble tomme.

Utvalget av sjømat var svært bra og de ulike produktene var pent presentert.
Varmmaten var innbydende og smakte utmerket.
Spennende salater og pene presentasjoner

Under vårt besøk var det mange gjester tilstede i restauranten og dette ga en del støy i lokalet. Det var også noe kø ved de ulike serveringstorgene. Atmosfæren i restauranten var imidlertid hyggelig og de ansatte ryddet raskt av tallerkener fra bordene. Stedet egner seg imidlertid ikke for de gode samtalene eller den romantiske middagen.

7 Seas Restaurant – Frokostbuffet

Det er «free seating» på frokostbuffeten og under vårt besøk var det så mange gjester tilstede at vi måtte vente litt for å finne et ledig bord. Vi opplevde også at det var litt kaotisk og trengsel rundt de ulike serveringstorgene i buffeten. Spesielt opplevde vi mye kø rundt drikkestasjonene. Når det er sagt var det likevel en hyggelig og behagelig stemning i frokostsalen.

Utvalget på buffeten er stort sett uforandret fra den tiden DFDS driftet skipet og en kan forvente seg et godt utvalg av både kalde og varme retter. Utvalget er imidlertid noe mindre enn på de fleste av hotellene i Skandinavia. Høydepunktet mitt er det gode utvalget av hjemmebakt og ferskt bakverk i form av brød, rundstykker og ulike typer wienerbrød. Varmmaten består av bløt- og hardkokte egg, eggerøre fra pulver, stekte pølser, bacon, tomatbønner og røstipoteter. Av kaldmat finnes blant annet tre typer kjøttpålegg, ost, oppkuttede grønnsaker, syltetøy, frukt og ulike typer frokostblandinger

Kanner med kaffe og te var satt frem slik at en kunne ta med dette til bordet.

De ulike produktene virket til å være av god kvalitet og smakte utmerket. De ulike rettene var tydelig skiltet og serveringsfatene ble jevnlig fylt opp slik at ingen av fatene var tomme.

De ulike produktene var pent presentert og tydelig merket.
Det var et godt utvalg av varme frokostretter, men eggerøren kunne smakt noe bedre.

Vi opplevde de ansatte under frokosten som stressede og vi savnet både smil og en hyggelig hilsen. De ansatte var imidlertid effektive og ryddet raskt av bordene. Noe mer service og engasjement for gjestene hadde imidlertid vært med på å løfte opplevelsen.

Underholdning

Underholdningen var tilnærmet uendret siden DFDS driftet fergene og bestod av bingo, hesteveddeløp og en musikk quiz. I tillegg var det levende musikk i Colobus Club og en trubadur i Navigators Pub. Båten hadde også et eget underholdningsprogram for de minste gjestene som inneholdt skattejakt og ulike typer konkurranser. Cruisevertinnen på vårt cruise gjorde en god jobb. Hun bidro til å skape god stemning med både bingo og musikk quiz. Bandet som spilte i Colombus Club var litt platt og fenget ikke helt.

Stemningen i de ulike barene var imidlertid svært bra. Det virket som om de fleste, både gamle og unge, hygget seg.

Konklusjon

En reise mellom Oslo og København er et hyggelig avbrekk. Med unntak av nyoppussede lugarer og enkelte oppgraderinger i fellesområdene merkes det lite til at Gotlandsbolaget har tatt over stafettpinnen fra DFDS og nå drifter skipet. Den ansatte ombord er stort sett de samme, hovedspråket ombord er dansk og prisene er fortsatt (og til frustrasjon for enkelte) i danske kroner. Vi opplevde at maten som ble servert ombord hadde noe ujevn kvalitet. Den var også priset noe høyt i forhold til opplevelsen. Vi var likevel fornøyd med overfarten og vil således anbefale Gotlandsbolaget og turen mellom Oslo og København til andre.

Vurdering

Vurdering: 3.5 av 5.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *