Hopp til innholdet

Nattog fra Malmö til Berlin

SJ Euronight har i sommersesongen forlenget ruten fra Stockholm til Hamburg og fortsetter nå til Berlin. Toget starter i Stockholm på formiddagen og ankommer Hamburg tidlig på morgenen neste dag og Berlin på formiddagen samme dag.

Toget hadde avgang fra Malmö kl. 23:25 og ankom stasjonen i henhold til rutetabellen kl. 22:40. Innsjekk startet umiddelbart etter ankomst.

Vi reiste i SJ sin første klasse kupé med mulighet for opptil tre senger og privat dusj og wc.

Da vi skulle gå ombord i toget ble vi møtt av en hyggelig kvinnelig konduktør som forklarte at vi kunne gå ombord og at kollegaen hennes ville sjekke billettene rett etter avgang. Vi fant raskt kupeen og fikk satt fra oss bagasjen. Det første som slo oss var hvor liten og trang kupeen var, noe som også gjaldt for baderommet. Renholdet og vedlikeholdet var også dårlig og levde ikke opp til våre forventninger. Likevel var det utrolig deilig å ha en privat kupe med privat toalett. Det var satt frem tre bokser med vann og to små sjokolader på bordet, noe som ble opplevd som en hyggelig gest.

Det kom ingen konduktør for å sjekke billettene våre ved avgang og disse ble ikke kontrollert i løpet av hele turen. Vi opplevde også at toget ble stående på stasjonen i Malmö til ca. en time etter forventet avgangstid før vi kjørte ut i fra stasjonsområdet og ble stående i 4-5 timer før vi begynte å kjøre. Vi fikk ingen velkomsthilsen eller informasjon over høytaleranlegget om dette.

Aircondition anlegget på toget fungerte svært dårlig og det var varm og dårlig luft i kupeen under hele natten noe som gjorde at søvnen stadig vekk ble avbrutt. Madrassen var heller ikke spesielt behagelig. Når vi tidlig på morgenen våknet var vi fortsatt i Danmark og vi begynte å skjønne at toget var kraftig forsinket. Fortsatt var det ingen informasjon om dette over høytaleranlegget.

I første klasse var frokost inkludert og vi fikk utdelt en frokostboks og kunne velge mellom kaffe, te og varm sjokolade. På spørsmål om vi var i rute svarte den ansatte at toget var ca. tre timer forsinket. Noen grunn til forsinkelsen ble ikke oppgitt.

Frokostboksen var blottet for luksus og inneholdt et tørt rundstykke, en boks med appelsinjuice, en pakke med smør, en pakke smøreost og en pakke syltetøy. Her mener vi togselslapet med enkle midler kunne ha hevet standarden betraktelig.

Etter å ha passert Neumünster fikk toget nytt personale og den nye ombord ansvarlig informerte stadig vekk om hvordan vi lå an i forhold til rutetidene. Inn mot Hamburg greide toget å kjøre inn noe av forsinkelsen og ombord ansvarlig forklarte videre at toget ville ta en «shortcut» på veien til Berlin for å redusere forsinkelsen ytterligere. Tenk om vi hadde fått slik informasjon fra ombord personalet hele veien?

Vi ankom Berlin ca. 45 minutter forsinket, noe som må sies å være en bragd tatt i betraktning at toget var tre timer forsinket når vi passerte den tyske grensen.

Alt i alt var det en fin togtur, men bedre renhold, mer informasjon og en bedre frokost hadde vært med på å løfte opplevelsen. Neste gang prøver vi kanskje Snälltoget som også frekventerer den samme ruten.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *