Hopp til innholdet

Sjøveien mellom Gdynia og Karlskrona

Det svenske rederiet Stena Line trafikkerer ruten mellom Gdynia og Karlskrona med tre ulike skip og har avganger mellom de to byene flere ganger daglig. Vi reiste fra Gdynia på kvelden, hadde natten om bord, og ankom Karlskrona neste morgen.

På vår avgang seilte M/S Stena Spirit, som er det største og eldste skipet på linjen. M/S Stena Spirit ble bygget ved Lenin-verftet (Stocznia im Lenina) i Gdensk og sjøsatt i 1988. Skipet seilte fra 1988 til 2011 mellom Göteborg og Kiel under navnet M/S Stena Scandinavica før den byttet navn og ble overført til linjen mellom Karlskrona og Gdansk.

Ombordstigningen til skipet fremsto som noe komplisert og startet med at vi hentet boardingkortene våre i en billettluke, for så å gå videre til innsjekkingspersonalet som kontrollerte boardingkortene og slapp oss inn i en ventehall. Når avgangstiden nærmet seg ble vi sluset puljevis inn i en stor heis som tok oss ned til bakkeplan hvor vi gikk om bord i en buss som kjørte noen få meter på kaien og inn i båten via bildekket. Fra bildekket tok vi oss opp i skipet via trapper eller heis. Hele prosessen med å få passasjerene om bord tok forholdsvis lang tid og det var lite informasjon på terminalen. Dette kunne med få grep vært gjort mye bedre!

Skipet som er 175 meter langt, 31 meter bredt og har 11 dekk fremstår som stort. Det var imidlertid kun to dekk som var beregnet på publikum, i tillegg til lugar dekkene og vi fikk raskt en følelse av at plassen om bord ikke var utnyttet spesielt godt. Fellesarealene bestod av en cafe, buffet restaurant, bar og et spa, samt lekerom, resepsjon og butikk. Fellesområdene fremsto som utdaterte og det var tydelig slitasje på både møblement og øvrig interiør. Store åpne løsninger med glidende overgang mellom cafe og bar ga en følelse av 1980-årene hvor det var om å gjøre å få inn flest mulig passasjerer, noe som gikk på bekostning av hygge og intime steder med særpreg. M/S Stena Spirit var på mange måter et pust i fra 80-årenes ferge minner – på godt og vondt, kanskje mest vondt!

Food City er skipets kafeteria som i tillegg til salat buffet og påsmurte bagetter og rundstykker serverer et utvalg av varme retter. Stena Line har, kjedelig nok, den samme menyen på alle sine skip og utvalget er ikke veldig spennende. Vi valgte å bestille henholdsvis Biff Stroganoff med ris og Svenske kjøttboller. Begge rettene lå i vannbad og ble lagt på tallerken ved bestilling. Begge rettene hadde en kjedelig presentasjon og var blottet for grønnsaker. Porsjonen med biff stroganoff smakte lite og strimlene med biff var seige og bar preg av å ha ligget i vannbad lenge. Porsjonen med kjøttboller var liten og ble servert med poteter og fløtesaus. Sausen hadde en merkelig konsistens og minnet mer om jevnet buljong enn fløtesaus. Kafeteriaen ga assosiasjoner til bistroen på Ikea, men når det er sagt – maten og servicen på Ikea er langt bedre og det sier sitt.

Vi bodde i en såkalt «Premium» lugar, men bortsett fra navnet var det veldig lite premium med lugaren. Lugaren som var en innvendig lugar på dekk 11 hadde to enkle senger, et lite skrivebord, toalett og dusj, flatskjerm TV og en vannkoker. Madrassene var godt brukt, men ga tilfredsstillende sove komfort. Luften på lugaren var helt grei og ikke så innestengt som på mange andre skip. Det var trykket inn papir mellom taket og ventilasjonsrøret for å unngå lyd i forbindelse med vibrasjoner i skipet. Baderommet var lite, men fungerte som forventet. Renholdet var generelt bra.

Frokost var inkludert i prisen og ble servert i Taste Restaurant som var skipets buffet restaurant. Vi fikk ingen smil eller vennlig hilsen ved ankomst og de ansatte virket generelt lite interessert i gjestene. Vi fant på egenhånd et hyggelig vindusbord. Frokostbuffeten hadde et kantineaktig preg og utvalget av pålegg og varme retter var ikke veldig stort. Noe rot og søl på buffeten, samt halvtomme serveringsfat ga et dårlig førsteinntrykk. Kvaliteten på det som ble servert var lav og jeg fikk en følelse av at det ble brukt så rimelige produkter som mulig. Et lyspunkt var imidlertid eggerøren som var laget av egg og ikke pulver – den smakte usedvanlig godt!

M/S Stena Spirit fremstår som litt gammelmodig og slitt. Maten som serveres om bord bærer preg av masseproduksjon og de ansatte virker likegyldige. Som en transport etappe mellom Sverige og Polen fungerer imidlertid skipet greit.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *